Een negatieve review is nooit erg.
Lastig wordt het pas als dezelfde klanten doelbewust steeds dezelfde review herhalen met als enig doel je reputatie te beschadigen. Reageren is op dat moment not done, omdat het steeds meer de focus op de klager legt, wat hij aangenaam vindt.
Daarom is onderstaande tekst wellicht een middel om de pijn te verlichten, de klant gepast van antwoord te dienen zonder daarom te bruskeren.
Klant is koning, dat hoor je vaak, alsof klanten zich alles mogen veroorloven in een zakelijke relatie. Ben jij dan noodzakelijk de slaaf?
Laat dit duidelijk zijn voor jou, beste klant:
Je hebt altijd gelijk. Volgens veel marketing experts is het onze schuld als dienstverlener als we in de fout gaan en jij daarom ontevreden onze zaak verlaat.
Je hebt gelijk, beste klant. Jij mag van gedacht veranderen, ten allen tijde, je hebt recht op een faire prijs, zonder dat wij daarom altijd de goedkoopste op de markt moeten zijn. Je hebt tevens recht op een goede service, een kwaliteitsvolle behandeling, met vaak enkele niet aangerekende toemaatjes om je extra in de watten te leggen er bovenop.
MAAR,
weet ook, beste klant, dat je al deze rechten verliest als je ons doelbewust probeert te kwetsen. Als je je rechten opeist, door ons onheus te behandelen. Als je nadien ons brutaal en onbeleeftd behandelt. Als je geen enkele oplossing aanvaardt om het weer goed te maken, of als je kritiek overdreven is en kant noch wal raakt. Dan is alle gezond verstand zoek. Dan, beste klant, verlies jij al je rechten als klant. Ook een koning hoort zich fatsoenlijk te gedragen, hoeveel respect wij ook voor je hebben als handelaar.
BRON:
De tekst is een vrije vertaling uit het boek “Hostmanship” van Jan Gunnarsson en Olle Blohm.
Meer informatie over hostmanship vind je op