VERSLAG Shair café 30 januari 2023

Thema: NO SHOWS
Tips om no shows te beperken en om er mee om te gaan.
Voor de hardleerse klanten die steeds opnieuw no shows veroorzaken en weinig respect voort je werk opbrengen:
(Weet dat de meeste klanten van goede wil zijn. Maak een lijstje met die 5 no-showers zodat je ze in het oog houdt):
- Sorry, volboekt…
- Forfait aanrekenen de volgende keer.
- Wanneer je het voelt aankomen bij de afspraak: vraag mogelijks een voorschot.
- 3x on line geboekt en niet afgekomen: blokkeren
Stel jezelf de vraag:
“wil ik die klant behouden, of gun ik hem aan een collega?
Voor de klanten die het goed menen, maar waar het toch gebeurde:
- Toon begrip, 1 keer kan.
- Hang een A4 uit met de tekst:
Bent u verhinderd? Verwittig ons tijdig aub, dan proberen wij nog alsnog iemand in uw plaats te boeken.
(Plaats de melding ook op het openingsscherm bij online boeken.)
- Stuur zowiezo herinneringen per mail als je online laat boeken.
Betreffende online boeken:
Het is niet duidelijk of online boeken méér annulaties genereert, maar online boeken laat ook gemakkelijk omboeken toe.
Recht om forfait aan te rekenen: zeker wel, jij bent de baas in je zaak.
Mooie manieren om te reageren:
- Jammer dat je te laat bent, ik wil het deze keer door de vingers zien, maar zou graag hebben dat je de volgende keer op tijd bent om andere klanten niet te laten wachten.
- Of: de actie taartjes:
ANTWOORD OP EEN NEGATIEVE REVIEW:
Beste xxx,
Bedankt voor je eerlijke feedback.
Je hebt inderdaad langer moeten wachten dan normaal.
Ik begrijp je irritatie hierover.
De omstandigheden die dag zaten echt niet mee.
Ik neem je opmerking zeker mee bij je volgende bezoek.
Nog een fijne dag verder,
je kapster.
No shows zijn vooral een zaak van respect voor je werk.
Vandaar ook een gratis poster voor meer respect voor de kapper/kapster.
Thema: WINST STAAT ONDER DRUK
Komt de witte kassa eraan?
Het gevoel van “Het vet is van de soep” overheerst.
Oplossingen:
- overstap van éénmanszaak naar vennotschap
- opletten voor de gevolgen van de coronapremie (terugbetalingen…)
- proberen te optimaliseren (tarief-producten…)
Thema: BOEKHOUDER
Zijn taak is: je aansturen om op het einde van de rit zo weinig mogelijk te moeten betalen.
Is een belangrijke raadgever voor je kapsalon
Belangrijke vraag die je gerust mag stellen:
- Hoeveel zal ik moeten betalen?
Je moet hem kunnen bellen, zonder dat de klok de minuten registreert.
Het moet “klikken” met je boekhouder.
Onderhoud een nauw contact.
Thema: TARIEF
tips:
- verhoog je tarief op 1/12 ipv 1/1
- 1x per jaar
- uithangen? neen? ja? (beter verrassingen voorkomen?) aan jou de keuze
- Prijsverschillen blijven lastig: stad/platteland – wel/geen personeel…
- Een gemiddelde minimumprijs afspreken?
- 1,72€/minuut is een richtpunt.
Thema: STOELVERHUUR
Opgelet: enkel doen als de huurder actief is in meerdere zaken (risico op schijnzelfstandigheid)
Model 1:
prijs: 100€/dag voor de stoel.
- Huur-kapster brengt alles mee: producten, materiaal…
- Huur-kapster heeft eigen agenda en eigen klanten.
Model 2:
in onderaaneming (bijberoep) als ze zelf zelfstandig is in hoofdberoep (risico schijnzelfstandigheid!)
tarief: 30% op omzet.
Model 3:
een kapster-aan-huis inhuren
Thema: AFSPRAKEN AANNEMEN EENDER WANNEER?
Irritatie:
afspraken komen binnen via messenger, berichten, facebook, instagram….. altijd en overal
afspraken komen binnen via messenger, berichten, facebook, instagram….. altijd en overal
= lastig in het weekend.
Reageren?
Indien ja: is vervelend omdat je steeds gestoord bent.
Indien ja: is vervelend omdat je steeds gestoord bent.
Indien neen: is vervelend omdat je blijk geeft van desinteresse voor je klant.
Oplossing:
mededeling plaatsen:
Thema: SOCIALE MEDIA
veel vragen: wanneer, waar, hoeveel, hoe….
tips:
- na-voor in plaats van voor-na
- opleiding: “salon topper”
- Gebruik een salon planner.
Indien interesse komen we hier later (of in een aparte sessie(s)) op terug.
Thema: DAG MINDER WERKEN?
- is zéér actueel, het werkvolume blijkt algemeen gedaald.
- na corona is de stap naar een dag minder werken zeker makkelijker bespreekbaar
- jeugd doet het blijkbaar sneller
- zaterdag is stoppen om 14u reëel geworden
tip:
Speel met je online agenda: dicht zetten bvb om 16u als je merkt dat het een namiddag kalm is.
(zo vermijd je dat je om 18u nog een afspraak krijgt)
Het omgekeerde kan ook: ’s morgens een half uur vroeger open zetten als het druk is.